Gry
Platforma: NES, Gameboy Pocket
Rok wydania: Czerwiec 1993 (USAa), Grudzień 1993 (EU)
Deweloper: Ocean Software
Wydawca: Ocean Software
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: Jon Dunn
Rodzaj gry: Action-adventure
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Wcielamy się w Alana Granta, który jest uwięziony na wyspie Nublar. W wyniku awarii komputera, wysiada prąd w parku i dinozaury wydostają się na wolność. Musimy wykonać szereg misji, by wydostać się z wyspy żywym. Zanim jednak to zrobimy, musimy uratować Lex i Tima przed dinozaurami.
Gra jest zaprezentowana z lotu ptaka, gdzie jako Alan Grant musimy przedrzeć się przez wyspę na której żyją dinozaury. Do pokonania czeka sześć leveli. By pokonać kolejne poziomy, musimy zbierać jaja dinozaurów i karty, pozwalające na progress w grze. W grze pojawiają się dinozaury takie jak Welociraptory, Dilofozaury, Kompsognaty oraz Tyranozaur, który pełni funkcje bossa.
Podczas gry znajdziemy sporo broni, które pomogą nam w walce. Ukryte są one w pudełkach, które niekiedy potrafią zawierać wybuchową niespodziankę, zatem otwieranie ich to loteria. Do dyspozycji mamy na start 3 życia, które możemy zwiększyć znajdując kolejne.
Platforma: SNES
Rok wydania: Październik 1993 (USA, UK), Grudzień 1993 (EU), Czerwiec 1994 (JAP)
Wydawca: Ocean Software, Jaleco (JPN)
Deweloper: Ocean Software
Projektant: J.H. Beard, C. Kerry
Producent: –
Kompozytor: Jon Dunn
Rodzaj gry: Action-adventure
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Podobnie jak w przypadku wersji na NES, wcielamy się w postać Alana Granta, który musi wykonać szereg zadań na wyspie Nublar, po której grasując dinozaury. By przejść kolejne etapy, musimy zbierać jajka, uruchamiać maszyny oraz zbierać karty identyfikacyjne, by dokonać progressu.
Zaczynamy grę jako Alan Grant, uzbrojony w paralizator, z pakietem 5 żyć, które sukcesywnie możemy zwiększać. Po drodze znajdziemy także inne bronie takie jak pistolet na strzałki, shotgun, bola, granatnik i wyrzutnię rakiet. W grze znajdziemy kilka gatunków dinozaurów takich jak raptory, dilofozaury czy t. rex. Po drodze, oprócz broni znajdziemy również apteczki i jedzenie, które zwiększy nam HP. Ponadto, znajdziemy także detektory ruchu, które działają jak checkpointy i w razue zgonu, odrodzimy się w tym miejscu. O ile większość gry jest z lotu ptaka, tak wejście do pomieszczeń owocuje przejściem w tryb FPP.
Gra jest usprawniona względem wersji na NES. Kiedy spauzujemy grę i odłożymy kontroler, Mr. DNA opowie co nieco ciekawostek o dinozaurach. Grę należy ukończyć na jednym posiedzeniu, albowiem tytuł nie zawiera systemu zapisu ani passwordów.
Platforma: PC
Rok wydania: 1993 (UK), 1994 (świat)
Wydawca: Ocean Software
Deweloper: Ocean Software
Projektant: Matthew Wood, Warren Lancashire
Producent: Jon Woods
Kompozytor: Dean Evans
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Podobnie jak w przypadku pozostałych gier z cyklu, w tej także wcielamy się w Alana Granta, który zostaje uwięziony na wyspie Nublar. Podobnie jak w poprzednich wersjach, Grant musi uratować Lex i Tima. Rozpoczynamy grę przy wywróconym aucie, w pobliżu zagrody Tyranozaura. Po tym, jak już uratujemy Tima, trzeba przebrnąć przez labirynt kanalizacyjny w poszukiwaniu Lex. Potem należy reaktywować działanie parku, by móc wezwać śmigłowiec ratunkowy aby uciec z wyspy.
Grę obserwujemy z lotu ptaka, kiedy jesteśmy na otwartym terenie, zaś w budynkach z trybu FPP. Zewnętrzna strona oferuje ogromne połacie terenu, gdzie są zagrody różnych dinozaurów. Znajdziemy tu 11 kompleksów budynków, gdzie w każdym z nich czają się raptory. W grze jest też poziom, gdzie płyniemy na tratwie. Po pokonaniu każdego z poziomów, otrzymujemy kod, który pozwoli nam kontynuować grę od danego momentu.
W grze znajdziemy sześć gatunków dinozaurów, a także gigantyczne ważki. Gracz rozpoczyna grę z paralizatorem, jednak inne bronie również można znaleźć. Apteczki można znaleźć w okolicy, co pozwoli na odzyskanie wskaźnika życia. Ponadto, w grze znajdziemy również detektory ruchu, które pokazują ruchome obiekty w okolicy. Podłączenie się do takich punktów, owocuje odkrycie mapy, otrzymywanie dodatkowych wskazówek, otwarcie drzwi i bram. Niektóre z nich wymagają także klucza. Komputery w grze informują gracza o kolejnych zadaniach, jakie na niego czekają. Rzeczy jak karty magnetyczne czy przeładowanie broni, dzieją sie automatycznie.
Platforma: Sega Mega Drive
Rok wydania: 10 Sierpnia 1993 (USA), 27 sierpnia 1993 (JAP), 28 sierpnia 1993 (EU), 29 sierpnia 1993 (AU)
Wydawca: Blue Sky Software
Deweloper: Blue Sky Software
Projektant: Doug TenNapel, Dana Christianson
Producent: –
Kompozytor: Sam Powell
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Jurassic Park na SEGA Mega Drive to gra akcji w 2D. Naszym zadaniem jest dotarcie z początku poziomu na koniec, używając przy tym wszelkich środków jakie są nam dostępne. Nowością, jak na tamte czasy, była możliwość grania dwoma postaciami, niezależnie od siebie. Można się wcielić w postać Alana Granta lub Welociraptora i jedną z tych postaci pokonywać kolejne poziomy.
Gra jest podzielona na trzy poziomy trudności: Medium, który jest domyślnym trybem. Hard, który sprawia, że przeciwnicy poruszają się szybciej i częściej atakują, oraz Easy, który sprawia, że nasze obrażenia nie są tak dotkliwe.
Każdy z graczy zaczyna z 3 życiami, a kiedy tracimy jedno z nich, zostajemy przeniesieni na początek poziomu. Permanentna utrata wszystkich żyć oznacza koniec gry i pokonywanie jej od początku. Ułatwić ma to system passwordów, dzięki którym możemy zaczynać grę od określonych momentów. Kody otrzymujemy zawsze po skończeniu poziomu.
Jako Alan Grant, naszym celem jest przejście przez 7 stref Isla Nublar i dotarcie do centrum dla gości, gdzie będzie czekał na nas śmigłowiec. Podczas naszej wędrówki jednak natrafimy na kilkanaście gatunków dinozaurów, które wydostały się ze swoich zagród i wprowadzają chaos na wyspie. Używając szerokiego arsenału jak usypiacze, paralizatory, granaty gazowe czy błyskowe, musimy je eleminować. Ponadto, podczas naszej wędrówki znajdziemy również apteczki, które pomogą nam w zmaganiach.
Jako Raptor mamy możliwość skakania wyżej i szybciej poruszamy się niż jako Grant, jednakowoż możemy atakować jedynie z bliska. Celem gry jako Welociraptor jest eliminacja ochrony parku i przygwożdżenie postaci Granta w centrum dla gości. Raptor ma przed sobą do pokonania 5 poziomów, podczas których będą nas atakowały różnorakie dinozaury. Jako gad zbieramy mięso, które nas leczy, a także możemy zjadać Kompsognaty, które staną nam na drodze.
Platforma: Sega CD
Rok wydania: I kwartał 1994 (USA), Kwiecień 1994 (UK)
Wydawca: Sega of America
Deweloper: Sega Multimedia Studio
Projektant: –
Producent: Scot Bayless
Kompozytor: Spencer Nilsen
Rodzaj gry: Point’n Click
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Gra jest osadzona po wydarzeniach jakie znamy z filmu. Grupa naukowców zostaje wysłana do Jurassic Park, by odzyskać jaja dinozaurów. Teren jest oblężony przez sklonowane gady, a my wcielamy się w bezimiennego bohatera, który otrzymuje wiadomości od niejakiej Emily Shimura, ekspertki w dziedzinie komputerów. Rozbijamy się na wyspie w wyniku sabotażu i naszym celem jest przeżycie. Pomaga nam w tym niejaka Emily Shimura, która jest ekspertką w dziedzinie informatyki.
Ta inkarnacja Jurassic Park jest grą typu point’n click, gdzie szczególny nacisk jest położony na sekwencje akcji, gdzie musimy wykazać się refleksem. Naszym celem jest zdobycie jaj od 7 różnych gatunków dinozaurów i umieszczenie inkubatora w centrum dla gości. Jaja należy zdobyć w ciągu 12 godzin czasu rzeczywistego, inaczej przepadną.
Gra jest prowadzona z pierwszej osoby, gdzie otrzymujemy narzędzia, których musimy używać w lokacjach, a także broń. Ta jednak nie jest śmiercionośna, zatem każde spotkanie z dinozaurów przyjmuje formę łamigłówki, która wymaga czegoś więcej niż strzelanie, by przeżyć. Podczas gry znajdziemy także apteczki, noktowizor, który pozwoli nam widzieć w mroku i kilka innych rzeczy. Ciekawostką jest, że w grze pojawia się Robert T. Bakker, który opowiada nam ciekawostki o dinozaurach.
Platforma: Arcade (Sega System 32)
Rok wydania: 1994
Wydawca: Sega
Deweloper: Sega-AM3
Projektant: Takeshi Goden, Toshikazu Goi, Kenji Yamamoto, Mari Tsuruzoe, Hideshi Kawatake, Akira Ōe
Producent: Juro Watari, Kenji Kanno
Kompozytor: Saeko Sasaki, Maki Morrow
Rodzaj gry: Arcade, Rail shooter
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Gra ma miejsce akcji po wydarzeniach z filmu. Wcielamy się w postać Alana Granta i Ellie Sattler, a naszym zadaniem jest ucieczka z wyspy. Gra jest rail-shooterem, gdzie naszym celem, za pomocą joypada, jest strzelanie do nadbiegających dinozaurów oraz przeszkód jakie pojawiają się na ekranie. Na swojej drodze napotkamy takie gatunki dinozaurów jak Tyrannosaurus, Brachiosaurus, Velociraptor czy też Triceratops. Gra się kończy w momencie, kiedy dobrniemy do końca trasy żywi.
Ciekawostką jest, że maszyna na której można było zagrać w grę, miała siedzenie na siłownikach, by symulować efekt rzucania autem, którym się para bohaterów porusza. Obecnie w grę można zagrać na emulatorach typu MAME lub Dolphin.
Jurassic Park: Rampage Edition
Platforma: Sega Mega Drive
Rok wydania: Październik 1994 (USA), Listopad 1994 (EU)
Wydawca: Blue Sky Software
Deweloper: Blue Sky Software
Projektant: Doug TenNapel, Dana Christianson
Producent: –
Kompozytor: Sam Powell
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Tytuł jest sequelem do gry Jurassic Park na Sega Mega-Drive. Po wydarzeniach z pierwszego tytułu, Dr. Alan Grant ucieka z wyspy za pomocą helikoptera. Podczas gdy armia Kostaryki niszczy wyspę, Grant dostrzega śmigłowiec agentów InGen’u, lądujących na wyspie. Bojąc się, że InGen ma w planach pojmanie kilku dinozaurów i ich jaj, decyduje się na skontaktowanie się z armią Kostaryki. W wyniku potyczki między nim, a pilotem dochodzi do kraksy i Alan ponownie rozbija się na wyspie Nublar.
Tytuł kontynuuje podobny schemat rozgrywki do swojej poprzedniczki. Wcielamy się w jedną z dwóch postaci – Alana Granta lub Welociraptora – i próbujemy uciec z wyspy. Wybierając postać Granta, otrzymujemy pistolet z nieograniczoną ilością amunicji. Na swojej drodze znajdziemy także szereg innych broni, które nam pomogą w starciu z prehistorycznymi gadami oraz agentami In-Gen. Kampania Alana kończy się w momencie, kiedy dotrzemy do łodzi i uciekniemy z wyspy.
Drugą stroną medalu jest ponownie kampania raptorem. Jako gad, jesteśmy szybsi, zwinniejsi i wyżej skaczemy niż człowiek, jednak nasze starcia polegają na walce na bliski dystans. Podczas gry raptorem możemy zbierać zbiorniki z lizyną, która pozwala nam wejść w tryb Berserk i stać się na krótki okres czasu nieśmiertelnymi. Naszym celem jest dotarcie do doków i złożenie jaj w ładowni jednego ze statków.
W odróżnieniu od poprzedniej części, gra przestała być liniowa i pozwala na wybranie jednego z trzech poziomów, zanim dotrzemy do finałowych leveli. Ponadto, Rampage Edition ma dużo szybsze tempo oraz kilka nowości takich jak ujeżdżanie dinozaurów. Ponadto, w tej części faktycznie zabijamy dinozaury, a nie je unieruchamiamy. Dodatkową nowością jest większy arsenał i sporo większe mapy.
Platforma: 3DO Interactive Multiplayer
Rok wydania: 10 maja 1994 (USA)
Wydawca: Universal Entertainment
Deweloper: 3DO Studios
Projektant: Gregory Grosinski
Producent: Gregory Grosinski
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Gra jest interfejsem komputerowym, pozwalającym graczowi poruszać się po mapie wyspy, a także zbiorem minigier zaprogramowanych przez Dennisa Nedry’ego . Zadaniem gracza jest zlokalizowanie gości parku i interakcja z nimi, co owocuje krótkimi zadaniami takimi jak ucieczka przez T. rexem za pomocą jeepa, ucieczka z budynku przed raptorami albo strzelanie do dilofozaurów. Gra kończy się w momencie, kiedy gracz uratuje wszystkich gości i wygra we wszystkich minigrach.
W zależności od poziomu trudności, więcej lub mniej gości będzie do odnalezienia i mniej lub więcej czasu na wykonanie minigier. Jest to prawdopodobnie najdziwniejszy wpis do kolekcji gier spod znaku Jurassic Park.
Jurassic Park PART II: The Chaos Continues
Platforma: SNES, Gameboy Pocket
Rok wydania: 10 maja 1994 (USA)
Wydawca: Ocean Software
Deweloper: Ocean Software
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: Dean Evans (SNES), Jonathan Dunn (GBP)
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1-2 graczy (SNES), 1 gracz (GBP)
Opis: Wersja SNES opowiada o potyczce InGen z konkurencyjną firmą BioSyn, która wysyła swoich najemników, by Ci przejeli kontrolę nad wyspą Nublar dla zysku finansowego.
Według książeczki dodanej do gry, John Hammond planował ponowne otwarcie parku i wysłał tam oddział żołnierzy, która miała przygotować wyspę do ponownego otwarcia. Zadanie nie zostało wykonane, albowiem oddział został zdziesiątkowany przez dinozaury, zaś Hammond poprosił o pomoc Alana Granta, ze względu na jego znajomość wyspy i dinozaurów. Grant, dla towarzystwa, dostaje pod swoje skrzydło agenta Michaela Wolfskina, który ma pomóc naukowcowi w wykonaniu zadania. Zadanie polega na pojmaniu dinozaurów żywych, z wyjątkiem niebezpiecznych gatunków takich jak tyranozaur oraz raptory.
Tytuł jest grą akcji w środowisku 2D, gdzie biegamy i strzelamy do dinozaurów. Jeśli gramy w duecie, drugi gracz przejmuje stery nad agentem Wolfskinem. Gracz może wybrać dowolny poziom z listy, jednak od czasu do czasu pojawiają się zadania typu specjalnego, który wymagają natychmiastowej uwagi. Poziomy mają zróżnicowaną strukturę, od prostych poziomów, po platformowe, kończąc na schemacie labiryntowym, gdzie trzeba znaleźć drogę do wyjścia.
Nasz arsenał uwzględnia 3 rodzaje broni śmieretelnych – strzelbę, karabin maszynowy oraz karabin powtarzalny, oraz broń typu usypiającego – pistolet na strzałki usypiające, paralizator oraz granatnik granatów gazowych. Broń palna jest zabójcza przeciwko dinozaurom i ludziom, zaś usypiająca nokautuje gady, dzięki czemu zostają one zachowane do parku. W momencie, jeśli zabijemy za dużo dinozaurów, gra się kończy. Nie tyczy się to jednak starć z raptorami, gdzie pasek ilości zabitych dinozaurów zostaje bez zmian. Broń usypiająca nie działa przeciwko ludziom.
Wersja na Gameboy nie podziela fabuły ze SNES’a, a zamiast tego wcielamy się w Alana Granta, który jedzie autem przez wyspę Nublar. Auto się psuje, a my musimy wydostać się z wyspy. Naszym zadaniem jest przedarcie się przez 4 strefy, naprawienie generatorów prądu i przywrócenie funkcjonowanie wyspy, a na samym końcu ucieczka. By przedostać sie do kolejnych poziomów, naszym musimy zbierać karty magnetyczne. Większość poziomów ma strukturę platformową, jednak podczas naszej wędrówki trafimy również na takie, gdzie będzie nas gonił T. rex. Na swojej drodze trafimy na dinozaury takie jak raptory, młode triceratopsy, a także na bossów takich jak wielki raptor, triceratops czy wspomniany tyranozaur.
Jurassic Park: The Ride Online
Platforma: PC
Rok wydania: 12 sierpnia 1996 (USA)
Wydawca: Universal Pictures
Deweloper: Universal Pictures
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Point’n Click
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Nie ma za wiele informacji dotyczącej tej gry. Jurassic Park: The Ride Online zostało wydane jako przeglądarkowa gra, mająca na celu promocję powstającej atrakcji turystycznej o nazwie Jurassic Park: The Ride w Orlando, na Florydzie. Gra miała na celu być tie-in’em do samej atrakcji i uzupełniać jej historię. W grze poruszamy się jako dyrektor zarządzający parkiem, który musi powstrzymać raptora, który uciekł z zagrody. Zadaniem gracza jest przemieszczanie się po kolejnych pomieszczeniach i poszukiwanie przedmiotów, które mogą być połączone ze sobą, dzięki czemu powstrzymają szalejącą bestię, poprzez zablokowanie mu dostępu do pozostałych pomieszczeń. Gra zawierała system o nazwie „IntraNet”, który pozwalał na przejrzenie plików dotyczących samego parku, jak i jego pracowników, a także informacje o samej firmie InGen i dinozaurach.
Platforma: Playstation, Sega Saturn
Rok wydania: Playstation: 27 sierpnia 1997 (USA), 5 września 1997 (EU), Sega Saturn: 30 września 1997 (USA), 6 listopada 1997 (EU)
Wydawca: Electronic Arts (Playstation), Sega (Sega Saturn)
Deweloper: Dreamworks Interactive (Playstation), Appaloosa Interactive (Sega Saturn)
Projektant: Parker Davis, Justin Norr, Randy Oyler
Producent: Patrick Gilmore
Kompozytor: Michael Giacchino
Rodzaj gry: Action-adventure
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: The Lost World: Jurassic Park opiera się na podobnych założeniach do filmu, gdzie na wyspę przybywa oddział łowców InGen by złapać dinozaury i przewieźć je na stały ląd.
Wcielamy się w jedną z pięciu postaci dostępnych w grze i rozpoczynamy zmagania. Grę rozpoczynamy jako malutki Compsognathus, który próbuje przetrwać w niegościnnych warunkach wyspy Sorna. Do naszej dyspozycji zostaje oddany zakres ruchu małego dinozaura, uwzględniający skoki, uniki, 2 rodzaje ugryzienia, pożeranie swoich, małych ofiar i zwinność. Przedzieramy się przez kolejne etapy, zabijając to co mniejsze jest od nas, a uciekając przed tym co większe. Na końcu swej wędrówki stajemy oko w oko z nowym drapieżnikiem w ekosystemie Sorny – człowiekiem. W tym momencie przygody kończy się nasza podróż jako Compy, a rozpoczyna jako Dieter Stark, którego celem jest dostanie się do kompleksu In-Gen.
Do dyspozycji łowcy zostaje oddany spory arsenał, uwzględniający strzałki usypiające, karabin, granatnik, miotacz ognia, gaz nerwowy, fireballe i inne przedmioty takie jak apteczki. Jako człowiek, możemy walczyć na dystans z dinozaurami, jednak w zwarciu nasze szanse są bardzo nikłe na przetrwanie. By unikać zagrożeń, zostajemy wyposażeni w hak na lince, który pozwala na przeskakiwać nad zagrożeniami. Nie jesteśmy tak zwinni, jak dinozaury zamieszkujące wyspę. Kiedy już przebrniemy do kompleksu InGen, okazuje się, że grasuje po nim raptor i stąd zaczyna się nasza kolejna podróż.
Jako Welociraptor jesteśmy bardzo zwinni i niebezpieczni. Dinozaur potrafi przygwoździć swoje ofiary do podłogi i rozszarpywać je szybkimi gryzami i drapaniem. Ponadto możemy podżerać nasze ofiary, celem zwrócenia sobie zdrowia oraz wydawać wokalizacje. Naszym celem jest ucieczka z kompleksu InGen, gdzie czekają nas ludzie, gotowi zrobić wszystko, byleby nas tylko powstrzymać. Finał swojej przygody raptor znajduje w spalonym lesie, gdzie rozpoczyna się walka między nim, a Euoplocefalem. Po wygranej walce, zapach padliny wabi największego z mięsożerców zamieszkujących Sornę.
Jako Tyranozaur naszym celem jest dotarcie do obozu In-Gen, by uratować naszą partnerkę z łap ludzi. Rex ma do wyboru śmiercionośne ugryzienia. Może pożerać swoje ofiary, by odzyskać pasek zdrowia, rzucać nimi o podłogę oraz za siebie. Na drodze tyranozaura stanie dużo innych dinozaurów, które należy pokonać m.in. Allosaurus. Kiedy już dotrzemy do obozu, gra przerzuci nas w ręce jednej z osób zamieszkujących obóz – Sarah Harding, która z grubsza ma te same ruchy, co Dieter. Nowością dla tej postaci jest używanie flar. Jako, że cała przygoda jako Sarah to ucieczka przed wściekłym tyranozaurem, musimy ich używać, by odwrócić uwagę drapieżnika od nas. Finał naszej przygody znajdziemy na łodzi In-Gen, gdzie Sarah stanie oko w oko z… dwoma tyranozaurami.
Podczas naszej wędrówki, będziemy również znajdywać łańcuchy DNA. W każdym poziomie jest jeden, a zebranie kompletu dla każdej serii poziomów dla bohatera, odblokuje jego galerię z concept-artami i ciekawostkami. Jeśli zbierzemy literalnie wszystkie 30 łańcuchów DNA, przy jednym posiedzieniu z grą, otrzymamy sekretne zakończenie ze znajomą twarzą. 😉
Każdy z dinozaurów, w poziomach, może znajdywać również symbole kła i pazura, co zwiększa jego instynkt łowiecki, symbolizowany przez oko, w prawym, górnym rogu ekranu. Im oko bardziej czerwienieje, tym silniejsze obrażenia będziemy zadawać i tracić mniej zdrowia z paska życia.
Gra, jak na swoje czasy, miała śliczną grafikę. Była osadzona w środowisku 3D, choć sama rozgrywka była typowym side-scrollerem, osadzonym bardziej w 2.5D. Do pracy nad ściężką dźwiękową zaprzęgnięto Michaela Giacchino, człowieka, który w przyszłości napisze muzykę do Jurassic World i Fallen Kingdom. The Lost World było pierwszą grą na świecie, do której zatrudniono całą orkiestrę symfoniczną, do nagrania ścieżki dźwiękowej. Podczas swojej wędrówki, można spotkać ponad 20 różnych gatunków dinozaurów. Gra opierała się na systemie passwordów, gdzie po przejściu kampanii dla jednego bohatera, otrzymywaliśmy kombinację, która pozwalała zacząć z miejsca w którym skończyliśmy. Taką samą kombinację otrzymywaliśmy, jeśli zebraliśmy odpowiednią ilość łańcuchów DNA .
Ze względu na wysoki poziom trudności, tytuł doczekał się edycji specjalnej, która dodawała system check-pointów w środku poziomu, zwiększała nasze zdrowie i zmniejszała podatność na obrażenia, a także dodawała dodatkowy poziom dla postaci t.rexa, dziejący się na wyspie Nublar w 1993 roku. Niestety, edycja specjalna nigdy nie opuściła granic USA.
Platforma: Sega Genesis
Rok wydania: 16 września 1997 (USA), październik 1997 (EU)
Wydawca: Sega
Deweloper: Appaloosa Interactive
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: The Lost World: Jurassic Park na Sega Genesis, przypominał nieco gry z okresu pierwszego Jurassic Park, gdzie rozgrywkę obserwowaliśmy z rzutu izometrycznego. Gracz wciela się w rolę bezimiennego łowcy (jeśli graliśmy w duecie, to drugą postacią był Ian Malcolm), który zostaje wysłany na wyspę Sorna by złapać dinozaury, tym samym powstrzymując łowców, od pojmania dinozaurów na rzecz nowo powstającego Parku Jurajskiego na stałym lądzie.
Gra jest podzielona na 19 misji, rozgrywających się na czterech sektorach wyspy, numerowanych od jednego do czterech. Pod koniec każdego sektora, trafiamy na bossa, po pokonaniu którego, otrzymujemy dostęp do kolejnego sektora.
Gra zawierała system dla dwóch graczy, gdzie mogliśmy przechodzić kampanię wspólnie lub tryb kompetentywny, gdzie rywalizowaliśmy z drugim graczem. W grze był szeroki arsenał broni takich jak paralizator, pistolet ze strzałkami usypiającymi, shotgun czy granaty. Okazjonalnie mogliśmy zasiąść za sterami Mercedesa-Benz M-Class lub poduszkowca. Ponadto na mapie były rozsiane punkty GPS, które pokazywały nam kolejne cele i mapę. Podobnie jak w pierwszych grach z serii Jurassic Park, i tutaj też był system passwordów.
Platforma: Tiger, Gameboy Pocket, Sega Game Gear, R-Zone
Rok wydania: Gameboy: grudzień 1997 (USA), 1997 (EU), Tiger: Jesień 1997 (USA), Sega Game Gear: Sierpień 1997, R-Zone: 1997
Wydawca: Sega (Game Gear), Tiger (Tiger & R-Zone), THQ (Gameboy)
Deweloper: Aspect (Sega Game Gear), Tiger (Tiger), Torus (Gameboy Pocket)
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Wersje na Game Gear, Gameboy’a i Tigera były side-scrollerami, jak wiele gier w tamtym okresie.
W wersji Game Gear, kilka organizacji wysyłało swoje oddziały na Sornę, by wyłapać dinozaury, a potem je sprzedać na czarnym rynku. Gracz wciela się w rolę bezimiennego łowcy, który zostaje wysłany na wyspę, by sprawdzić stan jej ekosystemu i zapobiec kolejnym łapankom. 12 poziomów czeka do odkrycia, a dostęp do każdego z nich otrzymujemy z poziomu mapy. W późniejszych poziomach można się wcielić w postać kompsognata, zamiast łowcy.
We wersji na Gameboy, gracz przejmuje kontrolę nad bezimienną postacią, która musi zapobiec kradzieży dinozaurów z wyspy przez kłusowników. Gra zawiera 8 poziomów, w których odwiedzimy różne ekosystem jak dżungla, laboratorium czy równiny. W każdym poziomie mamy do znalezienia 10 obiektów jak jaja dinozaurów, dyski czy ampułki z DNA. Po zebraniu ich możemy przejść do kolejnego poziomu. Gra jest oparta o system passwordów i jest kompatybilna z Super GameBoy’em.
W wersji na Tigera, gracz wybiera jedną z dwóch postaci. Do wyboru dostajemy Sarah Harding lub Rolanda Tembo. Tembo to łowca, który chce zebrać jaja dinozaurów by zabrać je z wyspy, zaś jako Harding musimy go powstrzymać. Gra zawiera sześć poziomów, każdy z nich podzielony na dwie sekcje: teren łowiecki i teren gniazdowy. Każdy poziom zaczyna się od sekcji łowieckiej, która odbywa się na zasadzie mini-gry. Gracz wybiera jeden z dostępnych pojazdów i musi unikać dinozaurów oraz zagrożeń terenowych jak zwalone drzewa, kamienie i krzaki. Teren gniazdujący to kolejna sekcja gry, będąca side-scrollerem, gdzie gracz musi unikać dinozaurów, szukając przy tym jaj i dobiec do końca poziomu, gdzie czeka na niego boss w postaci samicy dinozaura. Obie postacie używają strzałek usypiających przeciwko dinozaurów. Ponadto, każda z postaci ma swoją indywidualną broń.
W edycji R-Zone gracz musi przetrwać spotkanie z T. rexem, Triceratopsem i Welociraptorem w różnych środowiskach, takich jak dżungla, jadąc na motorze.
The Lost World: Jurassic Park – Chaos Island
Platforma: PC
Rok wydania: 30 września 1997
Wydawca: DreamWorks Interactive
Deweloper: DreamWorks Interactive
Projektant: Noah Falstein
Producent: Denise Fulton
Kompozytor: Michael Giacchino
Rodzaj gry: Real Time Strategy
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Chaos Island skupia się na bohaterach – Ianie Malcolmie, Sarah Harding, Kelly Curtis, Eddie’em Carr’ze, Nicku Van Owen oraz Johnie Hammondzie, którym głosów użyczają aktorzy znani z filmu. Gra rozpoczyna się na wyspie Nublar, gdzie Harding bada serum, które pozwoli na kontrolę dinozaurów zaraz po ich narodzinach. Potem bohaterowie trafiają na Sornę, gdzie serum ma zostać przebadane. W wyniku sztormu jednak rozbijają się na wyspie.
Misje polegają w dużej mierze na starciach z łowcami, którzy trafiają na wyspę by porwać dinozaury do, powstającego na stałym lądzie, parku jurajskiego. Wrogie jednostki atakują za pomocą broni palnej, autami oraz, w późniejszych etapach gry, nawet czołgami. W jednej z misji musimy też uwolnić młodego tyranozaura z obozu łowców, a następnie przekazać go jego matce, która także została pochwycona przez łowców.
W finałowych misjach, transmiter komunikacyjny głównych bohaterów zostaje zniszczony, a oni sami muszą dotrzeć do centrum wyspy, skąd mają wezwać pomoc i ma ich zabrać śmigłowiec. Jeśli wszystkie misje zostaną wypełnione, zostajemy nagrodzeni misją bonusową, w której jako tyranozaur siejemy spustoszenie na ulicach San Diego.
Gra jest strategią czasu rzeczywistego, gdzie przejmujemy kontrolę nad bohaterami i dinozaurami. Każda z postaci ma swoje, indywidualne umiejętności, a także mocne i słabe strony, symbolizowane paskami zdrowia, zwinności, wzroku etc. Każda z postaci ma także swój koszt, na który wydajemy wewnętrzną walutę na starcie każdego z poziomów. W grze znajdziemy 12 misji, z wyjątkiem trybu Easy, gdzie nie ma ostatnich, dwóch misji.
Gra polega na budowaniu głównej bazy, zbieraniu surowców i jaj dinozaurów, budowaniu kolejnych budynków wspomagających. Do naszej dyspozycji zostaną wylęgarnie, ambulatoria, schrony, zbrojownie i inne budynki użytkowe. W grze jest też wymagane używanie dinozaurów, które możemy kontrolować dzięki serum, o którym mowa w fabule gry. Do naszej dyspozycji zostaną oddane parazaurolofy, kompsognaty, pachycefalozaury, dilofozaury, stegozaury, welociraptory, triceratopsy oraz tyranozaur. Odnawianie życia dinozaurów odbywa się na zasadzie spełniania ich potrzeb żywieniowych np. roślinożercy będą zjadać rośliny, zaś drapieżniki łowców i inne dinozaury. Dinozaury można podzielić na trzy typy – z białymi obrożami czyli generalnie dzikie dinozaury, które będą atakować zarówno łowców, jak i gracza, z niebieskimi obrożami czyli nasze, wyhodowane oraz w finałowych misjach, z czerwonymi obrożami, które są wyhodowane przez załogę wrogiego obozu.
Gra pozwala na nieco przebiegłości, gdzie możemy zwabić na wrogi obóz dzikie dinozaury.
Platforma: Arcade (Sega Model 3)
Rok wydania: Wrzesień 1997
Wydawca: Sega
Deweloper: Sega-AM3
Projektant: Shinichi Ogasawara (dyrektor projektu)
Producent: Mie Kumagi
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Arcade, Rail shooter
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Ian Malcolm i Sarah Harding przepadli podczas lądowania na wyspie Sorna, zaś gracz przejmuje stery na dwójką bezimiennych łowców (przypominajacych nieco Alana Granta i Ellie Sattler), którzy ruszają tropem zaginionej dwójki. Gra to rail-shooter, gdzie za pomocą celowniczka poruszamy się po ekranie, zaś gra sama prowadzi fabułę oraz nasze kroki. Na naszej drodze stanie masa różnych gatunków dinozaurów, wśród których można znaleźć choćby tyranozaura, raptory w kilku wariantach kolorystycznych, dilofozaury czy karnotaur. Gra jest podzielona na kilka sektorów, na końcu których zazwyczaj czeka boss. Teren, po jaki gra nas prowadzi, nawiązuje dość mocno do filmu, zatem zobaczymy znajome miejsca jak wioskę pracowników, przyczepy czy też równiny, na których będą paść się gigantyczne zauropody.
Podczas naszej wędrówki, będziemy mogli niekiedy ratować innych łowców lub niszczyć elementy środowiska, które pozwolą nam zdobyć apteczkę, która pozwala na bycie dodatkowo ukąszonym bez straty lub tymczasowy upgrade do broni.
W Japonii została wydana edycja specjalna, wzbogacona w siedzenie na hydraulicznym podnośniku, zaś standardowy, 50-calowy ekran został zamieniony na wersję 80-calową. Ponadto za każdym razem kiedy T. rex ryczał, w stronę gracza maszyna słała podmuch wiatru. Kod gry został przepisany tak, by fabuła arcade’owej wersji została przypominała bardziej tą z filmu np. wycięto fragment z karnotaurem i zastąpiono go dodatkowym poziomem w San Diego. Niestety, w sieci nigdzie nie ma materiału z rozgrywki z tej edycji. W USA ta wersja była dostępna dla salonów gier GameWorks.
Warto dodać jako ciekawostkę, że sam Steven Spielberg otrzymał taką maszynę od Sega of America.
Trespasser – The Lost World: Jurassic Park
Platforma: PC
Rok wydania: 28 października 1998
Wydawca: Electronic Arts
Deweloper: DreamWorks Interactive
Projektant: Austin Grossman
Producent: Seamus Blackley
Kompozytor: Bill Brown
Rodzaj gry: First Person Shooter
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: W Trespasserze wcielamy się w rolę Ann która, w niewyjaśnionych okolicznościach, rozbija się na wyspie Sorna. By z niej uciec, bohaterka musi przedrzeć się przez dżunglę i dostać się na szczyt góry, gdzie z centrum komunikacyjnego wezwie pomoc, by uciec z tego piekła. Nie będzie to jednak łatwe, bo na naszej drodze stanie kilka gatunków dinozaurów, które będą chciały zabić i zjeść Ann.
Gra to strzelanka z pierwszej osoby, gdzie będziemy poruszać się po obszernym terenie w poszukiwaniu broni oraz rozwiązując przy tym zagadki, by móc przebrnąć dalej. Na drodze, oprócz standardowych raptorów, zobaczymy tyranozaury, albertozaury, parazaurolofy, stegozaury, triceratopsy czy brachiozaury. W wędrówce będzie towarzyszyć nam głos Johna Hammonda (w tej roli Sir Richard Attenborough), który będzie opowiadać o całym przedsięwzięciu jaki jest Jurassic Park i jego genezie.
Trespasser był jednym z najambitniejszych projektów swojej ery, co też było powodem upadku tej gry. Dowodem na to ma być fakt, że ekipa odpowiedzialna za Half Life 2, przyznała, że inspirowała się tym tytułem w założeniach swojej gry. Trespasser miał oferować otwarte środowisko, w którym gracz będzie mógł wchodzić w interakcje z każdym przedmiotem. Ambicje przerosły jednak możliwości komputerowe tamtego okresu, a sam Trespasser był 3-krotnie przenoszony na nową datę premiery i przekroczył budżet kilkukrotnie. Zawodziło literalnie wszystko, od rewolucyjnej grafiki, która paliła komputery tamtego okresu, aż po silnik odpowiadający za fizykę grę, do tego stopnia, że gra się po prostu crashowała regularnie z przeciążenia. Czas nie działał na korzyść Trespassera, więc grę wypuszczono zabugowaną, obiecując przy tym patche, które miały poprawić stabilność gry.
Niestety, po premierze, napompowani hype’em gracze i recenzenci, którym obiecywano złote góry, otrzymali popsutą zabugowaną grę. Zanim developerzy zdążyli wypuścić łatki, dzieło zniszczenia zostało dokonane, a Trespassera większość pism branżowych skatowało na najniższe noty, nazywając grę niekiedy najgorszą grą wszechczasów.
Platforma: Playstation
Rok wydania: 31 października 1999
Wydawca: Electronic Arts, DreamWorks Interactive
Deweloper: Black Ops Entertaiment
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: Michael Giacchino
Rodzaj gry: Bijatyka
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Warpath: Jurassic Park to bijatyka, w której dostajemy do kontroli jednego spośród czternastu gatunków dinozaurów i stawiamy go do walki naprzeciw innym gadom. Będziemy się okładać na arenach żywcem wyjętych z filmów takich jak centrum dla gości, wybieg tyranozaura, obóz łowców InGen i wielu innych.
Każdy z wojowników ma swój zakres ruchu, jednak niektórym dinozaurom ciosy się powtarzają. Autorzy zadbali również o destruktywne środowisko, zatem możemy wrzucać naszego oponenta na przeszkody, zabierając mu dodatkowe, cenne zdrowie. By je odzyskać, możemy zjadać wałęsające stworzenia po mapie jak ludzi, kompsognaty czy psy.
Do naszej dyspozycji zostaje oddanych kilka trybów m.in. kampania, w której możemy odblokować sześć, dodatkowych dinozaurów do walk albo tryb survival, gdzie pokonując kolejne gady, odblokowywujemy dodatkowe skórki dla naszych wojowników. Ponadto jest kilka standardowych trybów jak trening, wolna gra czy też vs. gdzie możemy spróbować swoich sił w walce z drugim graczem. Interesującym dodatkiem w menu jest też tryb muzeum, gdzie możemy poznać sylwetki dinozaurów.
Jurassic Park III: Dino Defender
Platforma: PC, Mac
Rok wydania: 29 czerwca 2001
Wydawca: Knowledge Adventure
Deweloper: Knowledge Adventure
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Gra, choć nawiązuje do filmu, to ma zupełnie inną fabułę. W wyspę uderza ogromny huragan, niszcząc park, który się tam znajduje i powodując ucieczkę wszystkich dinozaurów. Wcielamy się w człowieka w biomechanicznym stroju, którego zadaniem jest uruchomienie na nowo parku i złapanie wszystkich dinozaurów.
Gra zawiera sześć poziomów, opartych na szybkich zagadkach. Gracz musi poruszać pomiędzy przeszkodami i znajdywać pudełka z zapasami, przełączać guziki i unikać dinozaurów. Od czasu do czasu na wyspę zostaje zrzucona paczka z zapasami, która zawiera takie rzeczy jak sieć, pistolet na strzałki usypiające czy flary. W grze znajdziemy wabiki, które potrafią zwabić dinozaury do dogodnej lokalizacji, gdzie możemy je uspać. Na wyspie znajdziemy także przełączniki, które przywrócą działanie elektryczności na wyspie.
W niektórych miejscach, gracz będzie musiał przepłynąć przez podwodne tunele. Wówczas aktywuje się pasek powietrza, który powolnie będzie się redukował. W momencie wyczerpania, postać umiera.
Po przejściu gry, zostajemy nagrodzeni kartami, które można wydrukować. Karty prezentują dinozaury, które udało nam się złapać. Jednakowoż, by otrzymać konkretne karty, należy złapać każdego dinozaura danego gatunku.
Jurassic Park III: Danger Zone!
Platforma: PC, Mac
Rok wydania: 29 czerwca 2001
Wydawca: Knowledge Adventure
Deweloper: Knowledge Adventure
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Danger Zone! jest wirutalną planszówką, która czerpie ogromnie z gry Jurassic Park: Dino Defender. Zapas DNA dinozaurów się skończył firmie InGen przez trzęsienie ziemi, które nawiedziło Jurassic Park. Ponownie wcielamy się w bohatera znanego z gry Dino Defender, pod tym samym nickiem. Gracz musi ruszyć w park, by odzyskać zgubione DNA. W grze spotkamy szefa oddziału Dino Defenders, który będzie dla nas autorytetem, jak i narratorem całej historii. Wiele rzeczy zostało przeniesionych, ze wspomnianego Dino Defender do Danger Zone!, w tym styl menu, kilka cutscenek oraz ścieżka dźwiękowa.
W grze poruszamy się po wirtualnej wersji wyspy w formie gry planszowej, gdzie musimy zbierać tokeny w postaci Fordów Explorerów, znanych z filmu Jurassic Park. Naszym zadaniem jest zebranie 4 próbek DNA dla dinozaura, jakiego wybieramy sobie na początku gry. Gra zawiera naście mini-gierek, w większości będącymi side-scrollowymi zręcznościówkami, wzorowanymi na tych znanych z Dino Defender. Innym przykładem mini-gry są walki raptorów, gdzie gracz kontroluje jednego z dinozaurów.
Kiedy gracz zbierze odpowiednią ilość próbek DNA, gra się kończy zwycięstwem.
Jurassic Park III: Scan Command
Platforma: PC
Rok wydania: 11 listopada 2001
Wydawca: Knowledge Adventure
Deweloper: Knowledge Adventure
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Historia Jurassic Park: Scan Command opowiada o złym naukowcu o imieniu Irene Corts, która przejeła kontrolę nad Jurassic Park za pomocą armii genetycznie zmodyfikowanych dinozaurów. Planuje ich użyć bo zdobyć władzę nad światem. Jak się nie trudno domyślić, zadaniem gracza jest powstrzymanie szalonego geniusza. Ponadto, gracz musi zlokalizować piątkę dzieci, które zagineły w parku i pomóc im uciec z wyspy.
Gra oferuje osiem grywalnych kreatur, opartych na dinozaurach, znanych z filmów. Gracz rozpoczyna z Welociraptorem, a pozostałe dinozaury takie jak T. rex czy Spinozaur trzeba odblokować przez pokonywanie kolejnych poziomów. Na etapy składają się różnorodne środowiska, takie jak dżungle, mokradła, opuszczone laboratoria i… metalowe piramidy. Finał gry odbywa się w aktywnym wulkanie.
W zestawie, znajdziemy tytułowy skaner, który może zeskanować do 25 produktów. By otrzymać nowe kody DNA, należy skanować kody kreskowe produktów domowego użytku. Ładujemy je, podłączając nasz skaner do komputera. Wówczas uruchamia się mini-gra, w której musimy przetworzyć kod kreskowy na kod DNA dinozaura. Kiedy to zrobimy, możemy użyć wspomnianego DNA by ulepszać nasze dinozaury, poprzez wzmacnianie ich ataków i obrony. Użyjemy ich w walce ze złymi dinozaurami wspomnianej Dr. Cortis. Kiedy pokonujemy kolejne bestie, otrzymujemy kolejne poziomy.
Ze względu na specyficzny rodzaj gry, tytuł raczej nie znalazłby zbytu w Polsce.
Jurassic Park: Dinosaur Battles
Platforma: PC
Rok wydania: 17 września 2002
Wydawca: Vivendi Universal
Deweloper: Vivendi Universal
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Jurassic Park: Dinosaur Battles to technicznie rzecz biorąc to samo, co Jurassic Park: Scan Command. Różnica polega na tym, że Dinosaur Battles nie utylizuje skanera z poprzedniej gry i fabuła jest jakby kontynuacją wyżej wymienionej gry.
Harrison Manly zaplanował sobie wycieczkę życia. Planuje wybrać się z pięcioma dzieciakami, które wygrały konkurs Harrison Manly Junior Explorers Team Essay, na wycieczkę do parku narodowego Cabo Blanco. Pycha i doświadczenie zawodowe Harrisona gubi go, kiedy ten decyduje się nie korzystać z mapy i zamiast w rezerwacie, grupa ląduje na wyspie Sorna zamieszkałej przez dinozaury. Nie mija wiele czasu, jak nasi bohaterowie stają naprzeciw dinozaurów.
Jako nowo zatrudniony agent, decyzja należy do Ciebie. Zanim się orientujesz, zakasasz rękawy i lecisz na Sorne na ratunek. Na wyspie znajdziesz narzędzia, które pozwolą Ci kontrolować dinozaury!
Platforma: Arcade
Rok wydania: Listopad 2001 (JAP), Marzec 2002 (USA)
Wydawca: Konami
Deweloper: Konami
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Arcade, Rail shooter
Ilość graczy: 1 – 2 graczy
Opis: Jurassic Park /// to kolejna gra z rodziny rail-shooterów, gdzie wcielamy się w jednego z dwójki najemników wysłanych na Sornę, celem uratowania ludzi. Zadanie jest specjalne, bo jest zlecone przez samego Alana Granta, albowiem grupka ludzi rozbiła się na wyspie i jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Gra kontynuuje tradycje szynowych celowniczków, gdzie bierzemy w dłonie pistolet i strzelamy do wszystkiego co chce nam zrobić krzywdę, podczas gdy gra sama steruje naszymi krokami i odkrywa kolejne elementy fabuły. Gra jest podzielona na 3 strefy, gdzie na każdą składa się po 3 poziomy na końcu których czeka na nas boss.
Ze względu na narrację gry, przypomina ona bardzo to, co widzieliśmy w filmie pod tym samym tytułem.
Niestety, ze względu na trudność w dostępności do tej gry, materiałów z niej w sieci jest jak na lekarstwo, zaś żadne emulatory nie są w stanie jej emulować.
Platforma: Gameboy Advance
Rok wydania: 16 czerwca 2001 (USA), 28 września 2001 (EU), 1 listopada 2001 (JAP)
Wydawca: Konami
Deweloper: Konami Computer Entertainement Hawaii
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action, Puzzle
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Samolot transportowy przelatuje nad wyspą Sorna, kiedy nagle uderza w niego piorun i ten rozbija się na terenie opanowanym przez dinozaura. Cargo, którym okazuje się być DNA, zostaje rozsypane na całej wyspie. Jako fotograf Mark Hanson lub Lori Torres, będącą zawodowym piloetm, musimy przedrzeć się przez wyspę i by je odzyskać.
Gra jest w formacie 2D i jest sidescrollerem, gdzie biegniemy przez poziom i musimy zebrać wszystkie kawałki DNA, unikając przy tym dinozaurów. Poziomy mają dwie ścieżki, zewnętrzną i wewnętrzną, które gracz może zmieniać na bieżąco, by móc zebrać wszystkie DNA, a także miec możliwość ucieczki przed gadami.
W grze znajdziemy także nieco broni, wśród których można znaleźć takie jak paralizator, granaty czy też pistolet na strzałki.
Po przejściu poziomu i zebraniu wszystkich składników DNA, przechodzimy do minigry. Polega ona na strzelaniu kulkami DNA w łańcuch, tak by zapełnić w nim luki. W momencie jeśli nam się to uda, produkujemy nowego dinozaura, którego spotkamy w kolejnym poziomie. Jeśli się nie uda, trzeba przechodzić poziom od nowa.
Po przejściu gry, możemy rozpocząć nową przygodę z innym układem poziomów i rozmieszczeniem przeciwników.
Jurassic Park III: Park Builder
Platforma: Gameboy Advance
Rok wydania: 10 września 2001 (USA), 12 października 2001 (EU), 9 sierpnia 2001 (JAP)
Wydawca: Konami
Deweloper: Konami
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Ekonimiczna, Sim
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Jurassic Park III: Park Builder jest pierwszym podejściem do gry, która powinna powstać jako jedna z pierwszych. Naszym zadaniem jest zbudowanie gigantycznego parku jurajskiego, którego główną atrakcją będą dinozaury. Musimy zarządzać parkiem poprzez stawianie hoteli i restauracji, dostarczać stale nowych odwiedzających, a przede wszystkim budować zagrody, w których będziemy trzymać nasze dinozaury.
By zdobyć nowe dinozaury, należy wysłać drużynę wykopaliskową w jeden z ośmiu terenów na świecie, by wydobyto z niego DNA. Do odkrycia czeka ogromna ilość gadów, bo ponad 140, jednak wizualnie w grze, poza indywidualnymi obrazkami, nie różnią się niczym. Istnieje wyraźny podział na małe i duże dinozaury, zarówno roślinożerne, jak i drapieżne, na pternozaury oraz morskie gady. Dinozaurów nie wolno łączyć ze sobą, bo może dojść do walk, które skończą się śmiercią jednego z nich.
Okazjonalnie, nasz park zostanie nawiedzony przez jedną z klęsk żywiołowych, które mogą doprowadzić nasz park do zniszczenia.
Gra, jak na produkt dedykowany handheldom, jest dość mocno rozbudowana i skomplikowana, dlatego też może nie przypaść do gustu najmłodszym.
Jurassic Park III: Island Attack
Platforma: Gameboy Advance
Rok wydania: 29 listopada 2001 (USA), 8 lutego 2002 (EU), 30 sierpnia 2001 (JAP)
Wydawca: Konami
Deweloper: Mobile21
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action-adventure
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Po awaryjnym lądowaniu na Isla Sorna, Dr. Alan Grant kontaktuje się ze strażą przybrzeżną by poinformować o swojej sytuacji. By zostać uratowanym, najbardziej pechowy paleontolog na świecie, musi przedrzeć się przez dżunglę i dotrzeć do wybrzeża.
Gra jest produkcją typu action-adventure, gdzie przez część gry będziemy obserwować wydarzenia z lotu ptaka, zaś drugą część będziemy się przesuwać w prawą stronę, w trybie 2D. Będziemy się ścigać z dinozaurami na motorze. Podczas naszej przygody odwiedzimy mokradła, dżungle, kaniony czy równiny. W grze znajdziemy kilka rodzajów broni takich jak paralizator czy pistolet na strzałki usypiające, a także słoiczki z lekarstwami.
Universal Studios Theme Parks Adventure
Platforma: Nintendo Gamecube
Rok wydania: 8 grudnia 2001 (USA), 3 maja 2002 (EU), 7 grudnia 2001 (JAP)
Wydawca: Kemco
Deweloper: Nai’a Digital Works
Projektant: –
Producent: Mikio Ueyama (dyrektor)
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Imprezowe
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Gra zawiera fragment mini-grę nawiązującą do „Jurassic Park”, gdzie gracz zasiada za sterami działka i musi się bronić przed dinozaurami.
Jurassic Park: Operation Genesis
Platforma: PC, Playstation 2, XBox
Rok wydania: PC: 10 marca 2003 (USA), 28 marca 2003 (EU), 31 czerwca 2003 (JAP) , Playstation 2: 25 marca 2003 (USA), 28 marca 2003 (EU), 16 października 2003 (JAP), Xbox: 26 marca 2003 (USA), 28 marca 2003 (EU)
Wydawca: Konami
Deweloper: Blue Tongue Software
Projektant: Nick Hagger
Producent: Nick Hagger
Kompozytor: Stephan Schütze
Rodzaj gry:Ekonimiczna, Sim
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Jurassic Park: Operation Genesis to gra wyjątkowa w kanonie gier z serii JP. Przez wielu uważana za kultową i zarazem najlepszą grą w serii, jaką kiedykolwiek zrobiono. Tytuł polega na tym, czego nie udało się osiągnąć Johnowi Hammondowi czyli zbudowaniu własnego, wielkiego parku z dinozaurami.
Do naszej dyspozycji zostaje oddana wyspa, której parametry ustawiamy sobie za pomocą suwaczków. Kiedy już przybierze kształt, zalesienie i ilość zbiorników wodnych, jakie nam będą odpowiadać przechodzimy do dzieła, jakim jest budowa parku. Będziemy budować zagrody, sklepy, restauracje, hotele, miejsca wypoczynkowe, dbać o ochronę parku, a przede wszystkim sprowadzać nowe dinozaury. W tym celu wybieramy jedną z dziewięciu stref świata, do której poślemy naszych paleontologów, którzy przywiozą nam kilka z kilkunastu gatunków dinozaurów. By wyprodukować nowego dinozaura, trzeba uzbierać minimum 55% DNA z jego kości. Czasem udaje się wykopać także bursztyn, które daje potężny zastrzyk DNA, ale nigdy nie wiemy jaki dinozaur znajduje się w środku. Jeśli okaże się, że posiadamy takiego dinozaura wyhodowanego już w 100%, wówczas wyciągnięte DNA będzie dla nas bezużyteczne.
Po wyprodukowania gada, umieszczamy go w odpowiedniej zagrodzie i dbamy o jego potrzeby, takie jak woda, zalesienie, rodzaj karmy. W momencie jeśli nie uda nam się spełnić wymagań, drapieżniki i niektórzy roślinożercy, mogą wpaść w szał i zdemolować zagrodę, a w perspektywie być również zagrożeniem dla gości. Za śmierć zwiedzających są nakładane wysokie kary pieniężne, więc trzeba dbać o dobre samopoczucie gadów.
W parku będziemy również dbać o jego infrastrukturę, zapewniając gościem odpowiednie potrzeby. Goście są podzieleni na 4 kategorie – Mainstream, Fun Lovers, Thrill Seekers i Dino Nerds. Ci pierwsi nie mają preferencji i są w parku wyłącznie dla rozrywki. Drugi typ to ludzie kochający roślinożerne dinozaury, więc ekscytują się możliwością obserwacji socjalizujących się gadów. Trzeci typ to przeciwieństwo drugiego, ceniący sobie obserwacje polowania i pożerania przez drapieżniki. Ostatni, najbardziej upierdliwy typ, to taki który stawia na realizm i będzie przede wszystkim marudził, że dinozaury z różnych okresów, są w jednej zagrodzie.
Należy dbać oczywiście o czystość i bezpieczeństwo parku. O ile w pierwszym przypadku wystarczy postawić ławki, śmietniki i zatrudnić ekipę sprzątającą, tak w przypadku ochrony dostajemy szeroki wachlarz arsenału jakim możemy się posługiwać – od wabików, przez śmigłowiec, kończąc na działkach obronnych, rozstawionych na terenie parku, z miejsca siatkujących uciekającego gada.
Okazjonalnie naszą wyspę najdą epidemie, z którymi poradzimy sobie za pomocą śmigłowca i odpowiednich lekarstw, wynalezionych w centrum badawczym, a także klęski żywiołowe jak niszczycielskie tornada, które zabiorą nam nieco pieniędzy, zabiją kilka dinozaurów i gości, i podniosą nam trochę ciśnienie. By zminimalizować ryzyko, należy park objąć alarmem, a na jego terenie rozmieścić schrony w których schowamy gości przed niebezpieczeństwem.
By jednak nie nudziło się nam zbyt przy budowie parku, w grze znajdziemy jeszcze tryb missions, gdzie do wykonania czeka naście misji różnego typu. Od fotografii, przez zaganianie dinozaurów do zagród, kończąc na strzelaniu do rozwścieczonych drapieżników. Po ukończeniu trybu misji, odblokuje nam się jeszcze jeden tryb – Site B. Jest to tryb stricte obserwacyjny, gdzie możemy postawić wylęgarnie na terenie wyspy którą, podobnie jak w kampanii, sami przygotujemy i obserwować dinozaury na wolności.
Jurassic Park: Operation Genesis w fandomie JP to gra legenda. Niesamowicie rozbudowany koncept, a także niezwykła łatwość w modowaniu gry (czego dowodem są literalnie setki modyfikacji), sprawiły, że JPOG to gra, która jest niedoścignionym wzorem. Faktem jest, że gra sie zestarzała i nie robi już takiego wrażenia jak prawie 20 lat temu, ale jednak ogromne grono fanów trzyma tytuł przy życiu i produkt Blue Tongue Software będzie zapewne z nami jeszcze przez długi czas.
Jurassic Park Institute Tour: Dinosaur Rescue
Platforma: Gameboy Advance
Rok wydania: 18 licpa 2003 (JAP)
Wydawca: Rocket Company
Deweloper: Rocket Company
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Puzzle
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Jurassic Park Institute Tour: Dinosaur Rescue to zbiór mini-gierek, będących grą wyprodukowaną ekskluzywnie w Japonii. Produkt dedykowany konsoli Gameboy Advance i sprzedawany wyłącznie przez Jurassic Park: Institute Tour, edukacyjny park rozrywki, mieszczący się w Japonii.
Sama gra nie jest skomplikowana. Naszym celem jest zdobycie odpowiedniej ilości punktów, by odblokować wystarczającą ilość galerii, co zaowocuje ukończeniem gry. Mini-gier jest 5 i każda ma inny cel. Znajdziemy tam grę polegającą na ratowaniu ludzi przez szarżującymi triceratopsami, przeprowadzeniem parazaurolofów przez rzekę lawy czy też grę typu QTE, gdzie uczymy uczyć tyranozaura… tańczyć.
Ta gra to raczej ciekawostka i przedmiot kolekcjonerski, niż pełnoprawny tytuł gamingowy.
Platforma: DVD
Rok wydania: 29 sierpnia 2007 (USA)
Wydawca: Brighter Minds Media
Deweloper: Brighter Minds Media
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: DVD, Gra planszowa
Ilość graczy: 1-4 graczy
Opis: Wcielamy się w rolę paleontologa, który odwiedza wyspę Sorna. Jako, że dinozaury na wyspie są wolne, musisz uważać, bo nigdy nie wiadomo na co trafisz. Od łagodnych roślinożerców, po krwiożercze drapieżniki. Naszym celem jest przebrnięcie przez siedem mini-gier, dzięki czemu będziemy mogli ożywić dinozaury. Gra posiada także quiz z 300 pytaniami z zakresu wiedzy o dinozaurach i znajomości filmów z pierwszej trylogii.
Co ciekawe, w pudełku z grą znajdziemy prawdziwą planszę do gry po której będziemy się poruszać.
Platforma: Mobile
Rok wydania: Sierpień 2010
Wydawca: Gameloft
Deweloper: Gameloft
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Action-adventure
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Jurassic Park na telefony komórkowe to gra przygodowa z rodzaju akcyjniaka, pomieszanego z infiltracją i eksploracją.
Wcielamy się w postać Alana Granta i Iana Malcolma. Wyspa Nublar nadal jest zamieszkała przez dinozaury, jednak znajdują się one w niebezpieczeństwie. Na wyspę przybyli kłusownicy, gotowi zarobić na prehistorycznych gadach, a my musimy im przeszkodzić.
Gra jest luźną strzelaniną na telefony komórkowe, gdzie poruszamy się po mapie, przechodzimy poziomy i zbieramy bronie oraz apteczki. Całość jest zaprezentowana z lotu ptaka. Tytuł zawiera również poziomy w których będziemy uciekać przez niebezpieczeństwem za pomocą pojazdu.
W grze znajduje się także bonusowy poziom, w którym możemy wcielić się w tyranozaura i pożerać pteranodony.
Ciekawostką jest, że gra miała ambicje być sequelem do filmów, albowiem podczas ekranu ładowania tytułuje się jako „Jurassic Park 4”.
Platforma: Urządzenia Apple
Rok wydania: Marzec 2012
Wydawca: Fuse Powered Inc.
Deweloper: Fuse Powered Inc.
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Puzzle
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Podobnie, jak w przypadku Universal Studios Theme Parks Adventure, tytuł jest raczej ciekawostką. W grze możemy stworzyć studio filmowej, które produkuje wszystkie filmy, jakie Universal wyprodukowało, w tym także Jurassic Park.
Platforma: Mobile, Facebook, urządzenia Apple
Rok wydania: Facebook: 23 lipca 2012, iOs: 23 lipca 2012 (USA), Październik 2012 (EU)
Wydawca: Ludia
Deweloper: Ludia
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Ekonimiczna, Sim
Ilość graczy: 1 gracz
Opis: Pierwsze, poważne podejście do tematu Parku Jurajskiego od strony serwisów społecznościowych.
Jurassic Park Builder polegał na budowaniu swojego parku jurajskiego. Za zarobione złote monety, mogliśmy produkować zagrody z dinozaurami, które generowały stały przychód do naszego parku. Dzięki temu mogliśmy budować ozdoby, które zwiększały produkcje pieniędzy u naszych dinozaurów, zwiększać powierzchnię naszego parku i produkować kolejne gady.
W grze ponadto był tryb battle i system misji wyznaczanych przez postacie znane z serii. Za wykonanie misji, polegających najczęściej na zbudowaniu czegoś lub przesunięciu czegoś z miejsca na miejsce, zarabialiśmy kolejne monety oraz wewnętrzną walutę, zwaną dino-bucks, która pozwalała na kupno ekskluzywnych przedmiotów, ekskluzywnych dinozaurów oraz przyśpieszania określonych procesów takich jak budowa czy produkcja jaj. Dino-bucks można było zarobić jeszcze wykonując emergency missions, gdzie jakiś dinozaur próbował uciec z zagrody lub moment, kiedy wyspę nawiedzał huragan. To pozwalało na zarobienie dodatkowej waluty. Ponadto, oczywiście walute można było kupić za realne pieniądze.
W grze nie było czegoś takiego jak zwiedzający nasz park, a całość opierała się jedynie na budowaniu kolejnych gadów, wykonywaniu misji i walkach.
W pewnym momencie, do gry dorzucono również tematyczne parki wodne oraz z okresu epoki lodowcowej, gdzie mogliśmy wyhodować sobie gady morskie oraz kenozoiczne ssaki.
30 marca 2020 roku, Jurassic Park Builder zakończyło działalność.
Platforma: Arcade
Rok wydania: Marzec 2015 (USA)
Wydawca: Raw Thrills
Deweloper: Raw Thrills
Projektant: –
Producent: –
Kompozytor: –
Rodzaj gry: Arcade, Rail shooter
Ilość graczy: 1-2 graczy
Opis: Jurassic Park Arcade to ostatnie podejście do gier typu arcade z tej serii. Tytuł jest umiejscowiony na Isla Nublar, gdzie oddział ochrony zostaje wysłany by zabrać po jednym dinozaurze z każdego gatunku, jakie żyją na wyspie, ze względu na groźbę erupcji wulkanu (brzmi znajomo?). Podczas gry naszym zadaniem jest celowanie do nadchodzących zagrożeń, korzystając z arsenału 5 broni jakie można znaleźć grze. Przy okazji, będziemy też chronić naszych towarzyszy. W grze znajdziemy także kilku bossów czyli tyranozaura, spinozaura i triceratopsa.
W odróżnieniu od pozostałych gier z serii arcade, najnowsza odsłona może pochwalić się ładniejszą grafiką. Jednakowoż, dinozaury zaprezentowane w tytule odbiegają nieco od tego, co znamy ze srebrnego ekranu.
W kwietniu 2015, wypuszczono na rynek edycję deluxe gry, wzbogaconą o siedzenia na hydraulicznym podnośniku.